نینجا

روزنوشت های یک مستندساز

نینجا

روزنوشت های یک مستندساز

طبقه بندی موضوعی

۲ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

باسمه ژاپنی

دیروز داشتم با یکی از دوستانم صحبت می کردم که شرکتی تازه تاسیس به اسم "ای نهنگ" ثبت کرده اند. رئیس گروه، داشت از تحقیقات جدیدش درباره "spam detection"می گفت. می گفت که چیزی هست به اسم "اسپم" که عده ای رسانه های رقیب به دو دلیل در حال کار روی آن هستند که رقیبشون رو تضعیف کنند. یک دلیلش اینه که آثار خودشون رو مثبت جلوه بدن، و دلیل دیگه شون هم این هست که نقاط منفی برای آثار رقیب درست کنند.
من کمی فکر کردم و اصطلاحی ژاپنی را بهش گوشزد کردم به اسم "باسمه". باسمه ژاپنی به دو صورت استفاده میشه، یک کاربرد آن در ارتباط با نوعی هنر چاپی است که معمولا طبیعت را خیلی زیبا به نمایش میگذارد. کاربرد دیگرش که اصطلاحی هست و معمولا آن دومی مطرح است، به معنای خیلی بیخودی مقدس نشان دادن هست. منظور من هم، همین کاربرد اصطلاحی بود. من به مهرداد گفتم که مثلا گاهی ملت همین کلمه "علی" رو خیلی مقدس میکنن و میبرند بالا طوری که خوب های اطراف هم ضربه بخورند. و اصلا نادید گرفته شوند. از طرف دیگر یک وقت میبینی از همون خیلی بیخودی مقدس نشان دادن همان "علی"، حتی خود "علی" رو هم تخریب میکنند.
مهرداد هم که از اطلاعاتی که بدست آورده بود کلی ذوق زده شده بود. اصلا جاخورده بود. این موها رو که من تو آسیاب سفید نکرده ام.
  • رستم اتابکی پور
  • ۰
  • ۰

پل

منزل من ویلایی است و در حیاط آن، درختهای به، انجیر و توت هست. یادم نمی رود که نهال درخت به را خودم بیست و دو سال پیش کاشتم. الآن درخت خوبی شده و یک چند تایی به هم داده.
--
من مستندساز مستقلی هستم. یادمه اواسط دهه هفتاد بود که زمستانی شهردار یکی از شهرهای شمال ایالت کالیفرنیا از من و چند نفر هنرمندان دعوت کرده بود. اولین چیزی که آنجا احساس کردم کم آروده بودم، کاپشن بود. من و دوستم که فکر این جا را نکرده بودیم می لرزیدیم. اولین چیزی که آن جا خریدیم کاپشن بود. چند روز اول برنامه نمایشگاه بود و بعد هم مراسم اختتامیه به خوبی برگزار شد و چند روز آخر هم به گشتن در آن جا برنامه ریزی شده بود. روز اول گردش یادمه من دوربین را گذاشته بودم تو ماشین. وقتی که ماشین داشت رد می شد از پل گلدن گیت (Golden Gate) سانفرانسیسکو دوربین درآوردم. ولی همون موقع پلیس آمریکا من را گرفت. من بهش گفتم من مستندسازم و خلاصه بهم دوربینم را برگرداند.
خیلی جاها را چشم می بیند و دوربین نمی گیرد. این اتفاق هم برای آن یک بار فیلم گرفتنم افتاد. کلا خیلی دوست دارم عمرم آن قدر کفاف بدهد که دوباره بروم و این بار سعی کنم از زوایای دیگری از آن پل فیلم بگیرم.
  • رستم اتابکی پور